Sådan starter du som selvstændig handyman

Hvis du går rundt med drømmen om at skifte din tilværelse som lønmodtager ud med et liv som selvstændig handyman, så er du kommet til det rette sted. Der er altid brug for dygtige håndværkere i Danmark. Men skiftet kan være en grænseoverskridende affære og det at starte som selvstændig betyder, at der medfølger en række administrative forpligtelser. I dette indlæg vil vi give dig et overblik, over hvad du skal gøre for at starte som selvstændig handyman.

Den hårde start

Når du starter som selvstændig, så er der en masse praktisk, der skal være i orden. Dit firma skal momsregistreres og du skal have et CVR nummer. Derudover skal du i kontakt med en bank og åbne en erhvervskonto. Dette er ikke bare en nødvendighed, men også en stor hjælp til at give dig et økonomisk overblik, så du ikke blander din privatøkonomi med din forretning.

Økonomi er en vigtig del af en hver forretning. Det er derfor essentielt, at du undersøger hvad du skal bruge for at komme i gang og hvad det vil koste. Selve registreringen af dit firma og åbningen af en bankkonto koster lidt penge, men så er der også alt det andet.. Mangler du værktøj? Hvad gør du med transporten? Kan du klare det alene? Det er denne slags spørgsmål, du skal stille dig selv for at få et økonomisk overblik, så du kan komme bedst fra start.

Find din niche

Livet som selvstændig kan betyde hård konkurrence. Du er ikke den eneste på markedet og derfor er det essentielt, at du får defineret din service og din virksomhed. Det kan være, at du ønsker at specialisere dig i tag- og facadeløsninger. I det tilfælde ville det være en klog idé, at alliere dig med en dygtig leverandør, som Profilmetal, der er inde for samme niche. Uanset hvad er det essentielt, at du får defineret din ydelse. Prøver du at gøre det hele, så ender man tit med at gøre ’intet’. Uden at der behøver at gå helt ’business’ i den, så er det en god ide, at få nedskrevet en forretningsplan. Dette kan gøres simpelt ved at kigge på:

  • Hvad er din kapitalstart og hvad er dit budget?
  • Hvad er dit produkt/serviceydelse?
  • Hvordan ser din branche ud?
  • Hvem er dine kunder?
  • Hvordan finder de dig?
  • Hvad er målet for fremtiden?

Ved at skrive det ned, så giver du dig selv overblik og du finder pludselig svar på spørgsmål, som du måske i starten slet ikke vidste du havde. Nogle elementer i sådan en forretningsplan er vigtigere end andre, afhængig af dine ønsker for din virksomhed. Du kan derfor tilføje og fjerne dele efter behov.

Tid til at give den gas!

Du gjorde det! Du er kommet igennem den hårde start, der er styr på det praktiske og du ved hvad du skal gøre. Nu handler det jo i princippet bare om at gøre det. Selvom vi kaldte det ’den hårde start’, så er det først nu, at det rigtige arbejde begynder. Du har nu din handlingsplan, og dit fokus kan nu være på, at levere den bedst mulige service til dine kunder og drive din virksomhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *