Dit job din fremtid

Du er måske lige blevet færdig med din uddannelse, og skal have et job. Det kan også være, at du er i gang med en uddannelse, og har brug for et job ved siden af studiet for at få økonomien til at hænge sammen. Her får du tips til, hvordan du skriver en god ansøgning og et godt CV. Dertil får du gode inputs, til hvordan du kan forbedrede dig til din jobsamtale, med inputs til hvad den kommende arbejdsgiver kan finde på at spørge om. Til sidst får du tips til, hvad der er godt at gøre når du har fået jobbet.

Læs mere her om hele jobsøgningsporcessen nedenunder.

Skriv en god ansøgning

Når du skal have et job, så er det første du starter med, er at søge efter jobs. Når du har fundet et job ,som du passer til. Så skal du til at søge det. Det gør du ved at sende en ansøgning og sende dit CV til virksomheden. Når du skriver en ansøgning, så er det vigtigt, at der står din motivation i forhold til at få jobbet. Det kan være, at du altid gerne vil have stillingen, fordi du er nysgerrig og god til at skrive. Efter motivationsafsnittet kommer der et afsnit, der handler mere om, den erfaring du har som skal give dig jobbet. Her kan du skrive hvilke opgaver, du har haft på arbejdet med som ruster dig til det nye job. Når du har skrevet indholdet til ansøgningen, så er det vigtigt, at der er et godt billede af dig på ansøgningen, så den kommende arbejdsgiver kan se hvordan du ser ud. Ansøgningen skal have et flot design, så det skiller sig ud, fra de andre ansøgninger, og så du virker som en person som har god stil.  

I CV’et skriver man sine erfaringer. Her kan du starte med at at skrive din uddannelsesbaggrund, hvilke uddannelser du har taget. I det næste afsnit, kan du skrive hvilke jobs, du har haft. Hvis du har haft mange jobs, så udvælg de jobs, som har mest relevans i forhold til det kommende job. Dertil skal der gerne stå trusler og hvilke egenskaber du har, i forhold til hvilke digitale egenskaber du har, og hvilke sproglige egenskaber svagheder du har.

Gode jobsamtaler

Når du har skrevet en god ansøgning og et godt CV, og den kommende arbejdsgiver gerne vil have dig til en jobsamtale, så er det på tide at planlægge den kommende samtale. I den forbindelse er det godt, at udarbejde en SWOT på sig selv. En SWOT er en metode som har det formål at give et overblik over dine styrker, svagheder, muligheder og trusler. Da det er meget sandsynligt, at den kommende arbejdsgiver vil vide, hvad dine styrker og svagheder er. Dertil er det godt kunne sige, at man ser nogle muligheder inden for visse områder, disse områder kan man arbejde med, så det bliver til ens styrker. Der er mange kommende arbejdsgivere, som også vil spørge hvad du kende til virksomheder, og hvor du har hørt om virksomheden henne, og hvor du ser dig selv om 5 år.   

God stil på Jobbet

Når du så har fået jobbet, så er det vigtigt, at følge den dresscode der er på jobbet. Det er også en god idé, at have et værdiskab på arbejdspladsen, så kan man have sine værdigenstande der, så man ved de ikke bliver stjålet når man er i kantinen. Hvis der ikke er et værdiskab på arbejdspladsen, så kan man købe et hos Safe Group.

Tak for at du læste med. Jeg håber du har fået inspiration til næste gang du skal have et job.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *